Het programma You(th) Talk

Het programma You(th)Talk in het kort

  • 3 modules van 3 uur verspreid door het jaar
  • Na iedere module evaluatie vanuit de klas via onze unieke software
  • Na iedere module evaluatie met de schoolleiding
  • De evaluaties van de eerste module vormen de basis voor de tweede module
  • Voor de derde module kunnen jongeren zelf aangeven over welke taboe-onderwerpen ze het willen hebben en gebruiken we de data vanuit de tweede module
Inhoud modules You(th) Talk

IK, JIJ en WIJ

Module 1:
Waarden, normen en respect

In de module Ik en mezelf’ zetten we de jongeren even stil om hen “in de spiegel” te laten kijken. Een jaar corona heeft van alles met hen gedaan. We gaan onder andere in gesprek over de invloed van corona, over hoe ze zich daarbij voelen en waar ze behoefte aan hebben.

Module 2:
Vooroordelen, overtuigingen en gedrag

In de module ‘Jij en ik’ zoomen we in op hoe jongeren elkaar beoordelen, wat dat met de ander en met jezelf doet. Wat doen (voor)oordelen, gedrag en overtuigingen met je? Wat kun je doen om beperkte overtuigingen om te buigen naar overtuigingen die iets voor je betekenen zijn onder andere vragen die aan bod komen.

Module 3:
Openheid en eerlijkheid

In de module ‘SAMEN en taboe’ komen onderwerpen aan bod die de klas heeft voorgesteld. Dit is per klas verschillend. Voorbeelden van taboe-onderwerpen die vaak spelen bij jongeren van 12 tot en met 18 jaar, zijn: corona, pesten, drugs, seksualiteit, sexting, intimiteit en verliefdheid.

Op maat door slimme technologie, De KRACHT achter het You(th)Talk programma

Onze coaches praten tijdens drie bijeenkomsten met leerlingen. Ze dagen hen uit na te denken, zich bewust te worden van wat hun eigen gedrag voor effect heeft op anderen. De coaches krijgen input voor de gesprekken uit een voor ons ontwikkeld softwareprogramma waarin de leerlingen anoniem vragen beantwoorden.  

Hoe werkt onze software?

  • Jongeren scannen een QR code en beantwoorden de vragen. Ze vullen alleen hun leeftijd en gender in, geen naam of andere persoonlijke gegevens. We kunnen alleen zien om welke klas het gaat.
  • Het systeem verwerkt de antwoorden. De coach krijgt een overzicht met daarin de gemiddelde antwoorden. Zo weten we dus exact wat er speelt in de klas. Dat is het uitgangspunt voor de gesprekken met de klas.
  • De software geeft inzicht in alle antwoorden van alle klassen, leerjaren en scholen. Deze gegevens gebruiken we voor het inrichten van de volgende module van You(th)Talk. Zo ontstaat een uniek programma per klas. Het geeft inzicht in wat er bij jongeren leeft en welke sturing of begeleiding ze nodig hebben. We doen dus continu onderzoek naar wat speelt in een klas, leerjaar en op een school. Scholen krijgen inzicht in welke thema’s er actueel zijn.

Deze anonimiteit biedt jongeren veiligheid

De coach kan zien welke onderwerpen in een klas spelen, zoals (online) pesten, slut shaming en sexting. Hij of zij kan niet zien wie er slachtoffer of dader is en brengt het onderwerp op een neutrale manier als gespreksonderwerp in.

Frank van Vugt de automatiseringsspecialist van TechFox heeft de software voor You(th)Talk ontwikkeld.

De kracht van humor

Als coach moet je de taal van jongeren spreken. Humor en multimedia zijn daarin effectieve middelen. Tijdens You(th)Talk valt er dan ook zeker iets te lachen. Bijvoorbeeld tijdens het kijken van fragmenten uit een cabaretshow van een bekende Nederlandse cabaretier waarvan wij de rechten hebben gekocht. We werken met video’s en geluidsfragmenten.

Meer dan techniek

You(th)Talk is meer dan slimme techniek. Onze ervaringsdeskundige coaches ondersteunen jongeren, ze zijn een inspiratiebron. Ze weten hoe het voelt om onzeker, eenzaam, angstig of depressief te zijn. Ze weten hoe het is om je niet de moeite waard te voelen. Zij herkennen dit bij een ander en hierdoor kunnen ze gerichte vragen stellen. Uit eigen ervaring kunnen ze situaties delen; alle leerlingen voelen dan even hoe het bijvoorbeeld is om slachtoffer te zijn van sexting, om depressief te zijn of verslaafd aan games of social media. Ze leren de consequenties ervan voelen.

Herkennen van gevoelens en gedrag

Leerlingen worden zich bewust van hun gedrag. Als dit proces op gang komt, volgt gedragsverandering vanzelf. Ook jongeren die zichzelf verschuilen achter een -mij kan niets gebeuren masker- worden door onze coaches herkend. Onze coaches signaleren de verschillende gevoelens, uitingen en gedragingen van de jongeren in een klas. Door vragen te stellen, spreken ze tot de jongere achter het masker. Ook zetten zij ervaringsgerichte oefeningen in die ondersteunend zijn voor de bewustwording van (negatief) gedrag. De coach is neutraal en zonder oordeel.

You(th) Talk helpt jongeren verder
en straft hen niet af

Ervaringsdeskundige coaches

Wij werken met ervaringsdeskundige coaches. Zij kunnen zich als geen ander verplaatsen en weten uit eigen ervaring wat negatieve ervaringen (trauma’s) met je kunnen doen. Ze kampten zelf jaren met de consequenties van bepaalde gebeurtenissen in hun jeugd. Zij herkennen gedrag en weten waar het vandaan kan komen. Ze geven jongeren inzichten door vragen te stellen die hen prikkelen en de ruimte om op een eerlijke wijze naar zichzelf te leren kijken.

Confronterend en liefdevol

Jongeren worden zich tijdens het programma You(th)Talk bewuster van hun gedrag en gevoelens. Ook gaan ze gedrag van een ander herkennen. Gedrag dat ze eigenlijk helemaal niet zo leuk vinden. De coaches zijn open, eerlijk en authentiek. Ze schuwen geen enkel onderwerp, hoe confronterend ook. Ze sluiten de vluchtwegen voor de leerlingen tijdens het programma langzaam af. Ze leggen de mechanismen vechten, vluchten en bevriezen uit op een voor jongeren begrijpelijke manier. Ze leren (weer) verantwoordelijkheid te nemen voor hun gedrag en consequenties te aanvaarden.

Waarom de hele school coachen?

Groepen jongeren ondersteunen is effectiever dan een enkeling bijstaan. Als de hele klas meedoet, wordt de hele klas zich bewuster van hun eigen gedrag en dat van een ander. Ze leren voor zichzelf op te komen en elkaar hierin te stimuleren. In de voorlichtingsbijeenkomst en video voor ouders en leraren, bereiden we hen voor op veranderend gedrag. Hierdoor kunnen ze de jongere steunen en motiveren. Een voorbeeld:

“Ik vind het moeilijk om alles wat ik geleerd heb vast te houden en ook te doen. Ik ben bang om mijn vrienden te verliezen als ik stop met mijn negatieve gedrag.” Aldus een jongere tijdens een individueel coachingstraject.

Gedragsveranderingen zijn beter vol te houden als de gehele omgeving ondersteuning biedt. Klasgenoten houden elkaar scherp en kunnen elkaar inspireren om positief gedrag te vertonen en dit vol te houden.

Neem Contact op

Bent u als school geïnteresseerd in het You(th) Talk Programma stuur uw contactgegevens door en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

6 + 12 =